Asher Neal - Hraniční válka (Agent Cormac 5)
Každý příběh dříve či později skončí, může mít podobu desítek stran, jedné knihy či celé série (mnohdy až nekonečné). Ale konec je neodvratný, samozřejmě je tady otázka, zdali je dostatečný nebo úplně definitivní nebo odbytý jako nejedno menu v rádoby lepších restauracích.
Ano, existují i výjimky, ale dnes se tím rozhodně nebudeme trápit.
Je jasné, že i dobrodružství agenta Iana Cormaca jednoho okamžiku skončí na vyznačené stezce.
Poslední část série space opery kombinované s hard SF s názvem Hraniční válka autor Neal Asher vydal v roce 2008 – v českém vydání nakladatelství Polaris 2014 (překlad Marek Hrnčíř).
Román přímo navazuje na předchozí díl Agent Řádu (zároveň je to i poslední díl takové trilogie – mnou pojmenované Džain a Cormac :) - vše začíná dílem Mosazňák)
Děj de facto pokračuje dál, na scéně je mocný Erebusa jeho společenstvo lodí, UI říznutá džain technologií. Další postavy a entity a UI a stroje a nástroje jsou již známé z předchozích dílů série.
Vše začíná útokem jedné z podřízených lodí Ereba na pokojnou planetu Klurhammon – útok je nevysvětlitelný a nepochopitelný pro síly Řádu a je třeba důkladně vyšetřit co se stalo a hlavně proč. Ideální volba je samozřejmě agent Cormac.
Zároveň je napadena i nová domovská planeta pana Jeřába (a také upravenou UI do podoby Supa), což ho poněkud rozzlobí a přinutí vydat se na cestu pomsty. Vydat se najít viníka.
A máme tady i nepovedený atak na domovskou planetu Drakomanů. Vypadá to, že vše co umí odolat technologii džain je ve hledáčku bytosti Erebus.
Hledaná a pro Řád nevyzpytatelná Orlandine má taky plán, původní představa o nevměšování se do konfliktu vzala rychle za své – Erebus napadl a zničil její rodinu (správně dotyčná planeta Klurhammon), je čas si vyřídit účty. Potřebuje zdroje a hlavně runsiblovou bránu – dokonce se jí podaří přemluvit pár starších bojových robotů, ať se přidají.
Buduje něco zničující a Řád pořád neví, na které straně stojí.
A v pozadí všeho se odehrává další drama, část UI si neumí vysvětlit vzestup a moc Erebusu, hlavně neschopnost ho zničit Zemskou centrálou. Objevují se nesrovnalosti, kterých si všímá i Cormac a daná situace se mu přestává líbit – někdo s ním hraje nemilou hru.
A Erebus – zdánlivě nesmyslně posílá lodě a špióny a zbraně na různorodá místa. Obydlené planety, místa s důležitými bránami, opuštěné kousky vesmíru – tam všude útočí, úspěšně či neúspěšně. Náhodné útoky či skrytý plán, jenž má přinést ochromení a pád samotné hlavní UI.
Nesmí chybět Drak, jenž opět si vyžádá vědkyni Miku a vydá se na místo zapomenuté, na místo, kde Erebus (původního jména) se střetává s džain poprvé. Musí letět daleko, přebudovává se na zbraň a pevnost zároveň.
A pak tu máme jistou osinu v zadku jménem Fiddler Randal, přesněji řečeno ducha ve stroji nebo virus v programu nebo část samotného Ereba – ano i Erebus má problém, který mu pomalu přerůstá přes hlavu a tak trochu ho dohání k šílenství…
Takže tady máme plány v plánech a nejednu cestu za pomstou. Nad tím vším se nenápadně vznáší mocná Zemská centrála, která ví víc než ostatní.
A jak překvapivě, původní představa na rozmach lidstva ZC se vymkne a Erebus se rozhodne zničit co se dá. Jen co si poradí s Fiddlerem, který tak trochu kuje pikle a stojí za několika nejasnými útoky a činy.
Otázka času, kdy se naši hrdinové bojující proti Erebu setkají a vydají se vstříc mocnému nepříteli.
Mika a Drak narazí na čistokrevný džain, který chce ničit a víc energie (přes Masadu) a dozví se celou pravdu o působnosti Ereba.
A UI Jeruzalém se rozhodne zasáhnout, i proti samotné ZC. Čeho je moc, toho je příliš. Na začátku mohl být možná dobrý úmysl, ale vše se nakonec zvrhlo v jatka miliónů obyvatel Řádu.
Spojení vnějších a vnitřních sil ukončí řádění a ZC získá mocného nepřítele, který umí cestovat podprostorem a jenž opustil řady agentů…
Hraniční válka je rozloučením s mnoholetým agentem Cormakem, který projde (během románů) nejednou vnitřní přeměnou – dobrovolnou i nedobrovolnou. Vývoj od neosobního loajálního agenta až po možnou hrozbu pro ZC.
Román přímo navazuje na předchozí díl a s odstupem času může dojít tak trochu k promíchání dějových linek. Ano, autor používá stejný postup, stejné způsoby, zbraně a hodně podobné místa.
Dokonce se můžete lehce ztratit, malá nepozornost a najednou nevíte kde kdo momentálně je a podobně.
Nesmí chybět spousta technických a technologických a software vychytávek, takže jen můžete doufat, že jakž takž vaše představa bude stačit :)
Stejně jako v předchozích dílech, není třeba okrasných kudrlinek – děj, plný akce, ubíhá rychle, bez zbytečného klopýtnutí. Vedle hlavních a důležitých postav se objevují další (více či méně významné) zajímavé bytosti, které se snaží upoutat Vaší pozornost.
Musíte počítat samozřejmě s tím, že se nemusí dožít další kapitoly.
Hraniční válka uzavírá velký příběh nejen agenta Cormaka a jeho přátel (přeživších), ale i existenční boj s nepřátelskou ničící emzáckou technologií. Velká kapitola je uzavřena, je tady tlustá čára a čtenáře čeká jeden z těch konců, který je uspokojující.
Džain je poražen a pod kontrolou. Tedy máme si to myslet a má si to myslet i UI ovládající Řád.
Vždycky se najde ztracený zapomenutý kousek, vždy se najde někdo, kdo chce stávající pořádky narušit a vyvolat chaos a konec.
Některé postavy čeká ještě nejedno střetnutí s mocnou silou, čeká je další dobrodružství, někdy za desítky let. V době psaní knihy ani autor neměl páru co všechno se ještě může stát.
Román je čtivý a zábavný, možná chvílemi – pro technologicky méně naočkované – nesrozumitelný a nejasný. A jisté nápady procházejí recyklací – což bude viditelné i v dalších knihách.
Všechny možné mínusy fanouškům hard SF a space opery nevadí, pořád má před sebou další příběh se světa Řádu, který si zaslouží pozornost a přinese potěšení z četby.
Neal Asher prostě ví, jak na své čtenáře zapůsobit. A daří se mu to.
Komentáře
Okomentovat