Asher Neal - Agent Řádu

 

Neal Asher dalším a dalším románem dokazuje, že právem patří mezi špičku britské hard SF (a taktéž space opery). Je tedy samozřejmostí, že nenechává své fanoušky dlouho odpočívat a předkládá rok co rok další velkolepé příběhy se světa Polity Universe.

Zároveň nedopřeje odpočinek ani své hlavní hvězdě, agentovi Řádu Ianu Cormacovi. Ten tak tak přežil boj vzpurných UI, lodí Řádů a šílence postiženého Džainskou technologií (spíše technologií v těle bývalého vědce) a doslova zázrakem unikl smrti.


Než se stačí všichni vzpamatovat (přeživší a čtenáři a vše možné kolem) , tak další boj o samotnou existenci a další střet se zdánlivě zničenou Džain technikou se blíží. A tentokrát bude ohrožena nejenom nějaká ta soustava, ale mnohem větší plocha – hranice samotného Řádu a možná i zbytek.

                                               



Agent Řádu z roku 2011 (originál Polity Agent 2006, překlad Petr Kotrle) přináší právě takové dobrodružství. I díky nakladatelství Polaris, jak je dobrým zvykem.

Opět nás čeká Cormac a jeho, tentokrát noví, přátelé, nevypočitatelné UI, další nebezpeční géniové a zločinci a tajemná mocná síla, jenž chce pomocí mimozemské technologie zatřást samotným Řádem.

I tentokrát se připravte na několik dějových linek, jenž ve finále najdou stejný bod děje.


Stanice Celedon dostává zprávu, poněkud netypickou nečekanou a překvapivou – spojí se s mocnějšími UI a vydává se na cestu, souřadnice udány ve zprávě. Na místo by měl dorazit i Jeruzalem mocná vědecká UI.

Místo je zabezpečené a čeká se – otvírá se brána z budoucnosti, vzdálené 800 let – objeví se loď , jenž měla doprovodit Tvůrce do jeho domoviny (román V pavučině). Nese poselství o zkáze nejen soustavy Tvůrce, ale i o ohrožení lidmi obývaných soustav. Za vším je samozřejmě Džain technologie.


Cormac se léči z posledního střetu se Skellorem a následných bojů. Dosud nechápe, jak se dostal z otevřeného vesmíru na loď, stále otřesen (nejen ze ztráty několika přátel), ale z celkové situace. Něco mu tady nehraje a neví (dlouho vědět nebude) co. Jeho paměť není celá, což je poněkud znepokojující.

Dostává úkol a setkává se s přeživší z budoucna – stará známá. A kolem se motají staré známé lodě – trochu upravené, doplněné o další mysl, například NTDJ

I zde máme bájného agenta Blegga, pro tentokrát s jeho prostřihy do minulosti – dávné starobylé Hirošimské a podobně.

Cormac a zainteresované UI se dozvídají více o Tvůrcích – jejich snahách bojovat s Džain a také snahách ho ovládnout. Posléze o snahách alespoň přežít.


Orlandina – huiman (kombinace člověka a UI), komunikuje s tajemnou bytostí, darující jistou uzlinu na výzkum. Pracuje na obrovské Dyson sféře (koule kolem hvězdy Cassius) a právě zabila blízkého přítele a utíká, jenže ne daleko – pod svícnem bývá největší tma. , schovaná a hlavně opatrná, ví s čím má co do činění. A prozkoumává uzlinu opatrně, po malých krůčcích – ke smůle svého neznámého dodavatele se nenechá ovládnout a tím pádem ovládnout i obrovské dílo Zemské centrály. Je chytrá a opatrná a o něco méně ješitná než ostatní...


Během celé knihy Džain technologii studuje a je jediná, která se nenechá zkrotit emzáckou entitou, spíše naopak – což vede k nelibosti něčeho/někoho mocného.


Cormac opět putuje dál, dostává ochranku – bojového robota Aracha a musí čelit dalšímu nebezpečí , ale i vlastním myšlenkám a schopnostem. Další snaha komunikovat s Drakem – avšak je stále naprogramovaný Tvůrci, takže nemůže říci celou pravdu – snaží se odhalit nebezpečí od Tvůrců pro lidské pokolení a ne vždy je správně pochopen. Draka nadále zkoumá jeho nová milá vědkyně Mika, za pomocí Jeruzalém lodi.


Jsou tu však i jiní, kteří dostali možnost – i když ne zrovna dobrovolnou – poznat džain uzlinu zblízka – zločinec Thellant dostává dárek od Legáta – stroje/golema posla tajemné bytosti v pozadí. Celé se to udává na stanici Coloron a bohužel než se stačí vzpamatovat – džain vyráží do útoku. Postupné boje, evakuace a pomalá ztráta území, důležité je, aby džain neprošel runsiblovou branou.

Blízko rozluštění se ucitá unikající vzpurná UI loď Srdcový král. Narazí na zajímavost, stopy dávné bitvy a robota – uprchlíka, který se vyhnul zničení. Bitva mezi UI loďmi, jenž nechtěli po válce pokračovat v Řádu – neshody a vítězí bývalá válečná loď Trafalgar. Ta se rozhodně spojit všechny lodě, UI a golemy v jeden celek – dobrovolně/nedobrovolně – kdo odmítne, bude zničen. A právě v tento okamžik se daná entika EREBUS dostává k džain technologii a stává se mocnou.

EREBUS, prostřednictvím Legátů zásobuje pochybné existence džain uzlinami a hodlá přivést Řád ke zničení.

Srdcový král kráčí po ničících stopách a hledá EREBA – je odhalen,nachází soustavu s plnou bojovou sestavou a najednou zjišťuje, že si váží své individuality a nehodlá se připojit. Bitva krátká a Král tak tak stačí uniknout na blízkou planetu, v jakém ale stavu...


Cormac a spol putuje na Coloron, poprvé nachází stopy po Legátovi a zároveň zjišťují, kde se ještě vyskytl, vydávají se na místo činu, na Dyson sféru, kde se stále skrývá Orlandina. Dají si dvě a dvě dohromady – i ona má džain uzlinu, jenže je opravdu ohrožením…

Přívádí je totiž na stopu Legáta, jenž prchá – je pronásledován a zároveň celou pátrací skupinu sleduje samotná Orlandina.

Mezitím Mika mizí v dáli s Drakem – ten nachází zbývající svou polovinu, stále ovlivněnou programem Tvůrců – dochází ke střetu, drsnému výslechu a poškození Miky a obě poloviny Draka se zbavují omezujícího pouta.

Mohou prozradit, co se ve skutečnosti dělo, jenže dá se mu věřit a říká celou pravdu…


Cormac a několik bojových UI pronásledují Legáta až do daleké soustavy – sídla mocného EREBA. Následuje první střet a uzavření soustavy POPrem – podprostorovou rušičkou, bitva nevypadá dobře, ale nakonec to vypadá na Řád a zničení rušičky.

Cormac a poslední přeživší zachráněni nečekaně Srdcovým Králem a do soustavy míří mocné bojové seskupení – EREBUS a jeho podivné stroje/lodě čeká zřejmě zkáza – jenže je to past.


Tajemný agent Blegg o sobě mezitím zjišťuje pravdu – prostě není dlouhověká lidská legenda,

jen biokonstrukt pozemské UI s prosakující pamětí a Cormac odhaluje pravdu o své schopnosti cestovat podprostorem.


Je tady další rušička a objevuje se umělý měsíc, jenž se složen ze samotných nepřátelských lodí. Řád poznává sílu džain EREBUSU a dostává tak trochu na frak.


Jestě, že tady máme Orlandinu, která se nenápadně ocitá na místě činu a nachází poslední rušičku – Řád ani neví, kdo zachránil zbytky flotily – část zničena část vsáknuta do nepřátelských jednotek.


Cormac se vrací na Srdcovém Králi – tomu dána milost. Teď ještě vyřešit co tím vlastně EREBUS sledoval, když takových flotil má Řád několik….


Tak nějak se nám hromadí nejasnosti a UI mocné vládnoucí možná něco skrývají...


Agent Řádu opět nabízí napínavé dobrodružství starých známých, ke kterým se přidávají další – někteří budou hrát důležitou roli v dalších knihách (snad to mohu prozraditi). Děj se nezastaví, akce střídá akci – od velkých bitev v planetárních soustavách až po boji mezi mužem a strojem a podobně. Jedna ničící zbraň střídá další a nevinné oběti mizí po tisících.

Džain si vybírá krutou daň a s podporou šilené vzpurné UI chce opravdu zničit lidskoUI civilizaci.


Asher s lehkostí představuje čtenáři další světy a další mimozemšťany a nově stroje – mistr popisu nelidských bytostí a entit, další a další ohrožení našich hrdinů.

Nesmí chybět technologické vymoženosti a popisy lodí a zbraní a zabrousíme do virtuálního světa. Skoro se člověk diví, že stále používáme tak primitivní technologie.


Samozřejmě pozornému čtenáři neunikne jisté opakování a točení se dokola. Ale Asher je zkušený autor, jenž umí nabídnout něco navíc, něčím svého čtenáře přikovat připoutat ke světu Řádu.


Agent Řádu odpovídá na řadu otázek, zjistíme více o fungování i historii daného světa a je nám odhalen i jeden z bájných hrdinů – Blegg se stává nečekaně jednou z hlavních postav.

Takže je možné, že název knihy nemá souvislost s agentem Cormacem , ale s někým jiným :)


A velké finále se blíží….



Komentáře

Oblíbené příspěvky