Asher Neal - Mosazňák
Britský autor Neal Asher svým světem Řádu slaví úspěch a nemalý počet čtenářů vždy přivítá další příběhy z budoucnosti, kde vláda a dobývání vesmíru se podřizuje hlavně UI.
V románu Hranice řádu je odvrácena katastrofa a Skellor je zničen a poražen. Čtenář a celé společenstvo Řádu poznává možnosti džainské technologie, včetně možného ohrožení.
Román přímo navazující na předchozí napínavé dobrodružství na planetě Masada nese název Mosazňák (originál 2005, překlad Petr Kotrle – nakladatelství Polaris 2008) a odhaluje skutečnou podstatu dávné džainské technologie. Zároveň nás čeká střet Cormaca a jeho přátel s neznámou veličinou a nesmí samozřejmě chybět Drak – jenž je schopen vychýlit rovnováhu sil na jakoukoliv stranu.
Hlavní hrdina agent ZBC Ian Cormac se znovu vrací, společně se svými přáteli a kolegy, ale také i s psychopatickým nepřítelem doktorem Skellorem.
Jak čtenář zjístí, pomyslný souboj Skellora ovládajícího či spíše ovládaného tajemnou džainskou technologií a agenta Cormaca má pokračování.
Nebezpečí ohrožující celé společenství konečně získává podobu a vládnoucí UI zjištují, že separatisté jsou nepříjemnost a války s Pradory byly jen předvojem skutečného ohrožení samotné existence.
Nesmí chybět řada známých postav, ale i bytostí, které by měli být dávno mrtvé, nemluvě o nových, které ovlívní příběhové linky v daleké či blízké budoucnosti...jak se dozajisté dozvíte, při četbě dalších knih...
Důležitou postavou, jenž znovu vstupuje do popředí je psychopatický golem Mosazňák. Chvílemi zbraň , nebezpečná hračka, veličina, jenž může ublížít všem a taky nemusí, prostředek k šílené pomstě.
A celou dobu se snaží zabijácký robot stát sám sebou.
Planeta Masada, pomocí Řádu se dává do kupy, stejně tak i stanice bývalé teokratické nadvlády. Planetární systém je prozatím v karanténě a netrvá dlouho a nové potíže jsou tady. Vlastně staronové. Skellor přežil zniční kosmické lodi, část dopadla na bludný asteroid a čekala na zdroj energie a správný úlovek.
Bytost v těle bývalého separatisty, plná džainské technologie a uzlin má v sobě stále jisto lidskost a prahne po pomstě, jen ji chybí ty správné prostředky a to správné místo.
Cormac se vydává po dané stopě s lodí UI Jack Ketch (propojenou s jistou mrtvou teroristkou) a mezitím vědkyně Mika bojuje s džainem a jeho růstem v sobě. Musí to cizí nebezpečí dostat ven.
Vědecká loď UI Jeruzalém má prostředky a kapacitu, jenž může pomoci.
A na daleké planetě Cull žijí lidé pospolu s upravenými lidmi, všichni mající předky z generační lodi plující na orbitě. Svět v mnohém připomíná divoký Západ, když přidaté krvelačné bestie různorodých velikostí.
Sem tam bloudí tvorové, připomínající nepovedené či rozverné genetické experimenty (a tím také jsou).
A máme tady jednoho bludného rytíře a snílka, jenž se živí lovem a pomocí jiným, Andersona Endrika. Samozřejmě i on má doprovod, zřejmě učedník nebo jen zloděj, co čeká na svou příležitost.
Momentálně se snaží ulovit draka a ani neví, že ten pravý nevyzpytatelný Drak je celkem blízko.
Upravený Skellor putuje po krvavé cestě pomsty – navštíví planetu, kde je pohřbený pan Jeřáb alias Mosazňák, díky džain ho oživí a putuje dál. Hledá vojenského golema, jenž má jistou část těla, kterou je třeba vrátit panu Jeřábovi.
Až bude jeho nový stroj na zabíjení kompletní, vydají se hledat Draka a je jasné, že je otázka času, kdy se na daném místě objeví i Ian Cormac.
Pak nastane čas pomsty, mezitím džain čerpá potřebné info k tomu, aby se rozrostla, rozmnožila a posléze zničila další vyspělou civilizaci.
Vše míří, větší či menší oklikou, do soustavy planety Cull. Drak si zde hraje s DNA místní fauny a lidí, džainský Skellor s psychopatickým golemem a zpustošenou UI, agent Řádu se svými přáteli a pomalu i mocná vědecká UI Jeruzalém. A do hry zasahujou další postavičky, které rozhodně nečeká zářná budoucnost.
Džain Skellor ovládá místní obyvatelstvo a bojuje s Drakem i prostřednictví pana Jeřába – jenže zjišťuje, že Drak je imunní a dokonce mocnější než on – Mosazňáka dokáže upravit a poškozenou UI vysvobodí ze zničené lodi – a hle sup, pták s inteligencí překonávající vše živé.
Cormac je další na řadě, bojuje s emzáckou technologií ve své hlavě a přichází i o své armádní přátele.
Jeruzalém se musí vypořádat s novými znalostmi o džain uzlinách a k tomu všemu se objevuje problém v podobě několika vzpurných UI lodí, jenž chtějí výsledky džain technologie pro své účely a svou budoucnost v lidstvu vidí poněkud jinak, tak trochu temněji.
Naštěstí není nouze o překvapení a přidejte několik samoobětí a výsledek se překlopí na tu správnou stranu. Odbojné UI jsou zničeny – UI Jack se s nimi nemazlí, Drak opouští planetu a ukáže Skellorovi, že celé jeho putování bylo zbytečné.
Cormac zjištuje, že cestování podprostorem není jen záležitost komplikovaných výpočtů UI a Mosazňák získá, konečně, svou příčetnost.
Další tajemství džain odhaleno, další tisíce mrtvých padlo za oběť a nesmí chybět další a další otázky...jakou to hrají UI hru, když tu evidentně nepanuje jednota a kde kdo něco skrývá. A vůbec jsou tady rozhozené další džain uzliny, ohrožující samotnou existenci Řádu...
Román Mosazňák se drží podobného schématu jako předchozí díla – více linek, výraznější či krátké jako život jepice. Opět dojde k rozdělení staré dobré party do různých koutů vesmíru, aby nakonec se všichni ocitli na stejném místě.
Za každým odhaleným tajemstvím se však objevuje další záhada, nevysvětlitelné, jenž čeká na odkrytí a vyluštění.
Čtenáře čeká pořádná dávka hard scifi, technologie různorodá a mnohdy až nepochopitelná. Dokonce sem tam kapka kyberpunku – software dávky je tady rozhodně požehnaně.
Jelikož důležitou postavou je vyšinutý pan Jeřáb, autor nás seznamuje s jeho životním osudem – od vytvoření, manipulací s pamětí, službě násilnickému teroristovi, až po jeho současnost. Ukázky jsou přeházené, neurovnané, nesrovnané – stejně jako jeho mysl.
Nesmí chybět velkolepý konec, kdy Cormac získává nadlidskou schopnost a zdánlivě katastrofální situace končí dobře, zásah vyšší mocnosti – Drak , vyspělejší UI, prostě nakonec zlo je poraženo, i za cenu jistých obětí.
Ohrožením pro Řád už není skupina či jednotlivec – vyšinutý, geniální, upravený a podobně. Ale technologie, bez emocí a citů, bez nějakého vnímání jakýchkoliv hodnot. Objevují se i vzpurné UI, kterým momentální stav věcí nevyhovuje.
Nebezpečí může být vně i uvnitř samotného Řádu a je na čase se na něj soustředit. Těžko říci, kde všude jsou schovány džainské uzliny a kdo všechno chce nastolit svou verzi Řádu.
Mosazňák nabízí akci a drama, sem tam překvapení a postavy hrdinné sarkastické a hlavně tak trochu mimo standart.
Další zábavné vesmírne čtení, lehce posunuté o vyšší level – nepřítel má totiž více tváří a je jiný, cizí, ničící vše...
Komentáře
Okomentovat