Kniha mečů - editor. G. Dozois
Řekněme si to rovnou - sbírky zahraničních fantastických povídek nemají u nás na růžích ustláno (důvody mohou býti různorodé, rozhodně to stojí za samostatný článek. Například v ceně problém nevidím). Vydání velké reprezentativní antologie vyžaduje směsici odhodlání, toužebného očekávání a nezdolnou odvahu ne nepodobnou odvaze odvážných hrdinů a hrdinek zachraňujíc světy kolem sebe. Nebo alespoň zachraňujíc svou večeři před otravnou smečkou hyen, gnómů či beznohých banditů.
Nakladatelství Argo (edice Fantastika) se zhostilo tohoto nevděčného úkolu již po několikáté. I tentokrát sáhli po knize povídek věhlasného editora Gardnera Dozoise. Bohužel se jedná o jednu z jeho posledních sbírek. Pod jménem (lehce napovídajíc) Kniha mečů se čtenářům představuje 16 naprosto nových, dosud nevydaných děl.
Letos jsme se měli dočkat volného pokračování v podobě antologie Kniha magie, leč si budeme muset počkat...
A je jasné, že fanoušci fantasy (a vlastně fantastiky obecně) se mají rozhodně na co těšit. Přidejte pevnou vazbu, lákavou obálku, poučnou předmluvu a řadu zkušených překladatelů. A ve výsledku Vás čeká rozhodně nevšední zážitek.
Kniha mečů je sbírkou povídek patřící do subžánrů s jasným pojmenováním Meč a Magie. Příběhy vznikající od dob Howardova Conana (tedy ještě před samotným Tolkienem), příběhy jenž v průběhu let zažili rozmach, pád a dlouholetý útlum a novodobý přímo rozkvět a růst (nenápadné podhoubí rozpínajíc se a prorůstajíc se do dalších subžánrů).
Co vlastně Meč a Magie znamená, co obsahuje a jaká díla (nemluvě o autorech) sem patří...se tady nedočtete. Přečtěte si čtivou a povedenou předmluvu samotného editora.
Stručně řečeno, čekejte nevídaná dobrodružství (menší i větší), mávání mečem (či jiným ostrým nástrojem, vlastně i tupým), pronásledování a utíkání, hlavní postavy sympatické (neříkám kladné, prostě jen sympatické, tedy mnohdy), hledání pokladů či rovnou loupení vzácných artefaktů a sem tam záchrana světa nebo alespoň dočasné zabránění zničení. Obvyklým průvodcem je magie a kouzelné amulety. Nesmí chybět pomsta (motor či energetický doping nutící jít dál a dál, za jakoukoliv cenu) a koření jménem humor.
Mnozí škarohlídové a smrdinosové tvrdí, že kostra příběhů se omílá stále dokola, originalita nulová - jen místopis a jména hrdinů se mění. Je pravda, že imaginární světy se od sebe moc nelíší. A hromady příběhů jsou si opravdu podobné. A nesmíme zapomenout na putování dál a dál a dál.
Leč přiznejme si, že samotný děj není v mnoha případech až tak důležitý. Lákadlem je nápaditost a způsob jak se hrdinové postaví k danému problému. Vždy se objeví prvek, jenž povídky obzvláštňuje, odlišuje či rovnou korunuje (čímkoliv) na jedinečné či přímo mistrovské dílko.
Nemluvě o směsici hrdinů, padouchů a bytostí vyskytujíc se v všelijaké podobě.
Gardner Dozois vybral díla zkušených a světaznalých (a plodných, literárně) autorů a autorek, známých i českým čtenářům. Tvůrci se většinou drželi základních pravidel Meče a Magie .
Ritch Larson a Lavie Tidhar se odhodlali překročit vymezené hranice subžánru. Posunuli své příběhy rádoby více do budoucnosti a místo meče používají střelné zbraně. Larson využívá prostředí města zamořeného smogem z továren a drogami (uzké propojení se steampunkem) a Tidhar vize více připomíná realitu Temné věže, včetně pistolníka (nebezpečný a závislý na Božském prachu) hledajíc možná už něco neexistujícího. Přidejte tvory rozličné, magii a bohy a náš hrdina má o zábavu postaráno.
Očekávejte zlodějské dobrodružství, nikdo netvrdí, že úspěšné (i když se někdy zvrhne v boj o holý život a výsledek nulový) - M.Hughes, K.Elliott, E.Kushner, S.Lynch a již výše zmíněný R.Larson
Na druhou stranu tu máme mladého naivného právníka patrajícího po neúspěšném vrahovi na rádoby alžbětinském dvoře - W.J.Williams.
Příběhy o pomstě (někdy i z pohledu opačného) - K.J.Parker, D.Abraham, C.Holland a částečně i C.J.Cherryh.
Nesmím zapomenout na čáry kouzla projené akcí (s koncem dobrým a možná taky ne) - R.Hobb, Ken Liu, G.Nix, E.Bear.
Knihu uzavírá G.R.R.Martin spíše kronikovým zápisem (zápisky překypující jmény, událostmi, popravami, vzpourami a sem tam draky, hlavně nudné a bez příchuti), než povídkovým příběhem. Seznámíme se s počátky vlády Targaryenů na Železném trůnu. Dle mého názoru nejslabším počin celé antologie.
Kniha mečů je bohatou kombinací akce, dobrodružství, zábavy. Navíc psané způsobem, jenž činí příběhy uvěřitelnými, skutečnými. Doplněná řadou nezapomenutelných postav (se kterými chcete rozhodně trávit víc a víc času). Rozhodně potěší nejednoho čtenáře. Jak začínajícího se potápět v moři fantastiky, tak zkušeného matadora ponořujíc se do větších a větších hloubek. Síla antologie tkví hlavně v rozmanitém výběru. Stačí se jen nebát a popustit uzdu své fantazie.
I Vy objevíte povídky, jenž se zakousnou do Vašeho srdce (či jiného orgánu) silou vlkodlačí a vězte, že budete chtít si daný zážitek zopakovat.
Komentáře
Okomentovat